Hjælpemiddelcentret – et videnscenter for hjælpemidler

Hjælpemiddelcentret er Københavns Kommunes videnscenter for hjælpemidler og velfærdsteknologi. Læs her, hvad vores arbejde består af, og hvad vi kan hjælpe dig med. 

I Hjælpemiddelcentret har vi omkring 100 dygtige medarbejdere med forskellige faglige baggrunde og en masse specialviden. 

Med deres specialviden i bagagen efteruddanner vores medarbejdere kommunens øvrige sundhedspersonale i viden om hjælpemidler. 

Ud over at Hjælpemiddelcentret rummer specialiseret viden inden for mange forskellige områder, gemmer centret også på Københavns Kommunes samlede lager af hjælpemidler. 

Hjælpemiddelcentret leverer også arbejdsredskaber til kommunens hjemmepleje. 

Som borger kan du komme ud for at skulle besøge Hjælpemiddelcentret, hvis du fx skal afprøve eller afhente et hjælpemiddel.  

Hjælpemiddelcentrets afdelinger og faggrupper

Vis alle

Reception

Receptionen tager imod dig, hvis du skal afprøve et hjælpemiddel i Hjælpemiddelcentrets Kvikservice, eller hvis du skal afprøve et hjælpemiddel sammen med en terapeut fra Specialrådgivningen.  

Specialrådgivningen

Specialrådgivningen består af en gruppe af ergo- og fysioterapeuter, som har specialiseret sig inden for forskellige hjælpemiddelområder. 

Du vil møde specialeterapeuterne, hvis du er blevet bevilget et teknisk hjælpemiddel, som skal tilpasses på en særlig måde. 

Specialrådgivningens terapeuter er også med til at videreuddanne andet sundhedspersonale i kommunen. 

Logistik og Service

Lagermedarbejderne i Logistik og Service holder styr på kommunens omfattende hjælpemiddellager. 

Det er også medarbejderne i denne afdeling, som sørger for, at dine hjælpemidler bliver kørt ud til dig, hentet tilbage igen og rengjort, når du er færdig med dem. 

Vores teknikere reparerer og tilpasser fx din kørestol og andre hjælpemidler, og håndværkerne er med til at finde løsninger, hvis du er bevilget en boligændring. 

Logistik og Service rummer også en række administrative medarbejdere, som taler i telefon med dig, når du skal have afhentet eller repareret dit hjælpemiddel. 

Myndighed og Udvikling

Myndighed og Udvikling består af en gruppe sagsbehandlere, som behandler din ansøgning om et personligt hjælpemiddel. 

Hvis du er over 65 år og har ansøgt om fx stomihjælpemidler, ortopædiske sko eller kompressionsstrømper, så er det sagsbehandlerne i Myndighed og Udvikling, som guider dig og behandler din sag. 

Også Hjælpemiddelcentrets Kvikservice er placeret i denne afdeling, hvor specialiserede ergoterapeuter står klar til at hjælpe dig med at finde den rigtige rollatorløsning eller simple hjælpemiddelløsning. Afdelingens ergoterapeuter behandler også sager om komplekse boligindretninger. 

Endelig sidder der et lille udviklingsteam i afdelingen, som består af akademikere og terapeuter, og de tager sig af de udviklingsprojekter, som løbende igangsættes på hjælpemiddelområdet.  

Stabsfunktion

I staben sidder Hjælpemiddelcentrets økonomiteam, personaleteam, udbudsteam og Hjælpemiddelcentrets øverste ledelse. 

Det er her, der holdes styr på tallene og personalejuraen, og det er her, der laves gode indkøbsaftaler på hjælpemidler til Københavns Kommune.