Sådan ansøger du om synshjælpemidler til borgere – for optikere
Som optiker har du mulighed for digitalt at ansøge om svagsynsoptik samt optik til borgere med medicinsk-optisk definerede øjenlidelser.
Husk samtykke
Når du hjælper borgeren med ansøgningen, er det vigtigt at få deres samtykke til at ansøge på deres vegne.
Det er også vigtigt, at borger giver samtykke til, at kommunen må indhente og viderebringe relevante oplysninger, som har betydning for behandling af ansøgningen. Samtykket kan registreres direkte i ansøgningsskemaet.
Yderligere information
Fold alle ud
Leverandøraftale
Der er indgået leverandøraftale mellem Københavns kommune og Optikerforeningen om optiske synshjælpemidler, omfattende svagsynsoptik samt optik til borgere med medicinsk-optisk definerede øjenlidelser.
Dette er for at sikre, at de optiske løsninger, der leveres til personer med synshandicap og/eller medicinsk optisk definerede øjenlidelser, bliver leveret fagligt og økonomisk forsvarligt.
Lovgrundlag
De optiske hjælpemidler ydes efter bestemmelserne i § 112, stk. 1 i Lov om Social Service, Social- og Indenrigsministeriets lovbekendtgørelse nr. 67 af 22/01/2024.
Målgruppe
Det er en forudsætning for støtte til briller og kontaktlinser efter Servicelovens § 112, at borgeren har en medicinsk-optisk defineret varig lidelse og dermed behov for specialbriller og/eller specialkontaktlinser.
- Medicinsk-optisk definerede varig øjenlidelse: Indikationer for hjælp til briller og kontaktlinser er specificeret i bekendtgørelse nr. 92 af 31/01/2025 om hjælp til anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoder efter Serviceloven § 15, stk. 1: Indikationer for hjælp til briller og kontaktlinser, bilag 2.
- Varigt synshandicap - svagsynsoptik: Behov for svagsynsoptik ved synsstyrker på 6/18 eller derunder. Svagsynsoptik er primært optik med forstørrende virkning. Hjælp til svagsynsoptik omfatter også brillestel og kan omfatte optikunderstøttende hjælpemidler.
Der kan ikke ydes hjælp efter Servicelovens § 112 til briller og kontaktlinser på ren optisk indikation. Det vil sige, hvis behovet for briller og kontaktlinser alene skyldes langsynethed, nærsynethed, bygningsfejl eller forskellig optisk styrke.
Borgerens frie valg
Når det drejer sig om hovedbåren svagsynsoptik eller særlige personlige hjælpemidler som brillestel og kontaktlinser, kan borgeren frit vælge leverandør.
Ved valg af egen leverandør kan borgeren få dækket den del af udgifterne, der svarer til den udgift, som kommunen ville have haft ved levering fra egen leverandør.
Borgerens rettigheder
Borgeren har ret til serviceinformation og skal orienteres om:
- At borgeren kan få leveret det optiske hjælpemiddel uden egenbetaling.
- At borgeren selv bekoster prisdifferencen, hvis borgeren ønsker brilleglas eller stel, der er dyrere end det beløb, som kommunens leverandøraftale angiver.
- At en løsning med egenbetaling skal være borgerens eget valg og udtrykte ønske. Det vil sige, at borgeren i den aktuelle situation skal oplyses om, at det er borgerens eget valg at vælge en løsning, som kræver egenbetaling i forhold til kommunens indkøbsaftale. De hjælpemidler, som borgeren selv køber med tilskud fra kommunen, skal opfylde de hensyn til kvalitet, holdbarhed, garanti, service og reparationsmuligheder, som er lagt til grund for bevillingen.
Har du spørgsmål?
Har du spørgsmål, kan du kontakte Hjælpemiddelcentret.